Noen roper navnet mitt, av Eva Jensen

Noen roper navnet mittBoken ’Noen roper navnet mitt’ er på kun 72 sider, men rommer mye. Monika på 17 skal begynne i 2 klasse på videregående, men i løpet av sommerferien begynner hun å tvile. Er det egentlig det hun vil? Hun reiser dit moren vokste opp, og bor i telt i et skogholt hun har overtatt etter moren. Der treffer hun eldre slektninger på morens side – Sigrun og Odd – som gir henne rom til å tenke seg om. Hun begynner også å rydde i skogen, begynner bokstavelig å rydde i villnisset, både inne i seg og ute.

Språket er knapt og kort – men det gir rom for mye usagt. Slik er beskrivelsen av en gryende forelskelse i vennen Charlie:

’Så en dag kom jeg til å se på han mens han satt og leita på nettet etter noen bestemte bildeler. Jeg la merke til måten han bøyde hodet litt bakover mens han granska skjermen. Jeg så hvordan han bevega hendene sine. Selve hendene så jeg på. ’

I byen bor Monika hos faren og hans nye familie etter at moren dro sin vei med en gift mann. De snakker lite med hverandre, og moren får hun bare korte meldinger fra. Det er mye bearbeiding av såre følelser og ensomhet i teksten, men også dette finnes først og fremst mellom linjene – uuttalt.

Det er godt å lese en tekst som klarer å kommunisere mye uten å forhaste seg, og uten å si mer enn akkurat nok. Det er så mye som overkommuniseres ellers i litteratur og media, en lavmælt men solid bok som dette er fin å hvile seg i.

Både tematikken, lengden og det lett tilgjengelige språket gjør at boken passer fint for ungdom som vanligvis ikke leser så mye.

Sjekk om skolebiblioteket ditt har boken her.

One Response to Noen roper navnet mitt, av Eva Jensen

  1. Tilbakeping: Eva Jensen: Noen roper navnet mitt | Karis bokprat

Legg att eit svar

