Faen ta skjebnen, av John Green

Hazel er 16 år og kreftsyk, og har nesten ubrukelige lunger.Faentaskjebnen Hun vet at hun ikke kommer til å leve lenge.  Augustus på 17 har hatt beinkreft, og har amputert det ene beinet på grunn av sykdommen. Når han treffer Hazel i en samtalegruppe for kreftsyk ungdom, blir han straks fascinert av henne. Langsomt nærmer de seg hverandre, og langsomt oppstår det kjærlighet – selv om Hazel først vegrer seg mot å involvere enda en som kommer til å bli såret når hun dør. Som hun sier i boken:

’Det er liksom sånn. Liksom at jeg er en granat, mamma. Jeg er en granat og før eller siden kommer jeg til å eksplodere og jeg vil gjerne begrense skadene, greit?’

Det er sterkt å lese om foreldrene som vet at de snart kommer til å miste sitt eneste barn, om faren som gråter for den minste ting og moren som følger henne rundt og kommer så snart hun roper. Men likevel er det beskrevet med humor og kjærlighet, og derfor fungerer det så bra.

Augustus gir seg da heller ikke, og både rare og triste og morsomme ting skjer. Men det skal jeg ikke si noe mer om her.  

Forfatteren John Green mottok prisen Time Magazine’s #1 Fiction book of the year 2012 for denne boken, og det skjønner jeg godt, for denne boken er bra!  Det er sjelden jeg både ler og gråter meg gjennom en bok – men det gjorde jeg med denne.  Green behandler et trist tema på en alvorlig, men leken måte – han unngår klisjeer og beskriver karakterene slik at man virkelig blir kjent med dem.

Originaltittelen er The fault in our stars, som forfatteren sier er inspirert av et Shakespeare-sitat. Hvorfor det norske forlaget da har valgt å kalle boken Faen ta skjebnen er et mysterium. Omslagsbildet er også av det litt anstrengt ungdommelige slaget, så kanskje de er redd for at temaet vil skremme vekk unge lesere?  Der håper jeg de tar grundig feil, for denne boken passer utmerket godt til ungdom.

One Response to Faen ta skjebnen, av John Green

  1. Tilbakeping: Hvem er du, Alaska? av John Green | LeseHorden

Legg att eit svar

