Jellicoe Road

Tittel: Jellicoe Road
Forfatter: Melina Marchetta
Forlag: Harper Teen
År: 2010
Sidetall: 419

Jellicoe Road har to parallellhistorier. I den ene møter vi 17 år gamle Taylor Markham som er elev ved en internatskole, like ved der hun 11 år gammel ble forlatt av sin mor. En ung kvinne ved navn Hannah har tatt vare på henne siden den gang. Taylor er nå blitt leder for elevene på skolen i den årlige territoriale krigen mellom dem, kadettene og byungdommene (the Townies). I den andre historien møter vi fem venner som møttes under en tragisk ulykke for 22 år siden. Denne uferdige historien er det Hannah som skriver og Taylor som leser. Sammenhengen mellom disse to historiene kan være vanskelig å se med det første.

Det tok litt tid å komme inn i boken, men jeg kom absolutt inn i handlingen etterhvert. At du ikke forstår sammenhengen i starten er en viktig del av boken, for bitene faller på plass til slutt og det gjør det hele mer spennende å lese. Det er også et poeng at vi som lesere  oppdager en del ting  samtidig med hovedpersonen Taylor. Jeg synes dette er en nydelig skrevet bok med mange gode, interessante og fine karakterer som du virkelig tror på. Spesielt hovedpersonen Taylor kommer vi tett innpå og følger hennes utvikling fra hun er en ung jente som har problemer med å knytte seg til andre. Både hennes historie og de fem ungdommenes historier er hjerteskjærende, men også fylt med kjærlighet, vennskap og det å kunne gå videre i livet.

Jeg hørte denne på lydbok og vil anbefale andre å lese boken istedenfor. Siden det er en del hopp i handlingen og ikke minst flere historier som fortelles er det en fordel å kunne bla litt hvis det er nødvendig. Hvis jeg skal trekke frem noe negativt er det det at boken til tider er i overkant melodramatisk. Dette ble nok forsterket ved oppleserens fremføring og jeg er usikker på om jeg ville hatt samme opplevelsen av boken ved å lese den selv.

Se her om biblioteket på din skole har boken.

One Response to Jellicoe Road

  1. mostraum says:

    Å, denne likte eg veldig godt! Men, eg trur nok som deg at det kan vere betre å lese den eller å høyre den.

Legg att eit svar

